BadanieDietetyka

Jak dietą obniżyć cholesterol?

By 9 października 2020 12 października, 2020 No Comments

Badania pokazują, że za wysoki poziom cholesterolu w diecie znacząco zwiększa ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Według Światowej Organizacji Zdrowia z powodu schorzeń sercowo-naczyniowych każdego roku umiera 17 milionów osób na całym świecie. Przyczyną tych chorób jest wysokoprzetworzona żywność, palenie papierosów i niska aktywność fizyczna. Jeśli Ty również należysz do osób, które mają podwyższony ten parametr – sprawdź jak dietą obniżyć cholesterol.

Cholesterol a dieta

Cholesterol to związek szeroko rozpowszechniony we wszystkich komórkach organizmu. Wspomaga proces produkcji wybranych hormonów oraz witaminy D3. Jest też składnikiem niektórych elementów układu nerwowego. Około 60-80% cholesterolu pochodzi z syntezy zachodzącej wewnątrz organizmu, a pozostałe 20-40% to cholesterol dostarczony wraz z dietą. I właśnie na tę część cholesterolu, dostarczaną wraz z dietą, mamy największy wpływ. Dlatego warto wiedzieć jak dietą obniżyć cholesterol we krwi.

Kilka produktów, których warto unikać

Aby dietą obniżyć poziom cholesterolu zaleca się, aby ograniczyć spożycie tłuszczów. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na tzw. tłuszcze nasycone oraz tłuszcze trans. Co to oznacza w praktyce? W Twojej diecie powinno pojawiać się jak najmniej tłuszczów zwierzęcych (np. smalec), wyrobów cukierniczych i żywności typu fast-food. Badania wykazały, że wysokie spożycie tych produktów zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca. Kwasy tłuszczowe nasycone oraz trans mogą przyśpieszyć rozwój miażdżycy. Maję także właściwości prozapalne i prozakrzepowe.

Jak dietą obniżyć cholesterol?

Składniki diety, które obniżają poziom cholesterolu

Jeśli z czegoś rezygnujemy, oczywiście na to miejsce warto wdrożyć do diety produkty, które mają właściwości obniżające cholesterol. Należą to nich nienasycone kwasy tłuszczowe (omega 3 i omega 6). Organizm nie jest wstanie sam je zsyntetyzować, dlatego musimy je dostarczyć wraz z produktami takimi jak tłuste ryby morskie, oleje roślinne (np. lniany) oraz orzechy włoskie i migdały. Korzystne działanie mają też fitosterole roślinne. Znajdziemy je w olejach roślinnych, sezamie, orzechach oraz produktach zbożowych (jęczmień, żyto, owies). Mechanizm działania fitosteroli polega na ograniczeniu wchłaniania cholesterolu. Dlatego odpowiednia ich dawka (2-3g fitosteroli dziennie) może spowodować istotne obniżenie cholesterolu we krwi.

Błonnik pokarmowy a poziom cholesterolu

Właściwościami obniżającymi poziom cholesterolu charakteryzuje się także błonnik pokarmowy. Jego źródłem są przede wszystkim pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce. Co więcej, świeże owoce i warzywa, oprócz błonnika, dostarczą jeszcze tzw. przeciwutleniacze, które zapobiegają rozwojowi miażdżycy w naczyniach krwionośnych. Do diety warto włączyć też produkty sojowe ze względu na zawartość izoflawonów. Są to związki o udowodnionym działaniu obniżającym cholesterol.

Jak dietą obniżyć cholesterol?

Co jeszcze ma wpływ na poziom cholesterolu?

Udowodniono, że osoby aktywne fizycznie mają niższy poziom cholesterolu całkowitego i wyższy poziom frakcji HDL (potocznie mówiąc “dobrego cholesterolu”) w stosunku do osób osób prowadzących siedzący tryb życia. Z kolei wyższy poziom cholesterolu stwierdza się u palaczy. Dlatego, jeśli palisz papierosy, dieta i sport mogą nie przynieść oczekiwanych efektów w obniżeniu cholesterolu. Kiedy podejmujesz działania mające poprawić wyniki cholesterolu warto od czasu do czasu skontrolować ten parametr. Takie badania możesz wykonać w najbliższym punkcie pobrań lub poprzez e-sklep zamawiając usługę poboru krwi w domu. Dzięki tej opcji zaoszczędzisz czas na dojazd i stanie w kolejkach, a wyniki otrzymasz najpewniej już tego samego dnia. Badania można wykonać też w Łodzi, gdzie funkcjonujemy pod nazwą Laboratorium Medyczne badaj.to. Jeśli jesteś dietetykiem i chcesz rozpocząć współpracę z naszym laboratorium to sprawdź naszą ofertę współpracy.

Jak dietą obniżyć cholesterol?

 

Czy ta strona była pomocna?

Kliknij na gwiazdki, aby ocenić!

Średnia ocena: 3.3 / 5. Liczba ocen: 3

Bądź pierwszą osobą, która oceni tą stronę.