BadanieDietetyka

Witamina D w zdrowej diecie

By 13 października 2020 No Comments

Deficyt witaminy D zarówno w Polsce jak i wśród mieszkańców Europy Środkowej jest poważnym problemem. Ma on negatywny wpływ na stan naszego zdrowia. Niedobór witaminy D zawsze był kojarzony z krzywicą u dzieci. Jednak jak się okazuje witamina D pełni dużo więcej funkcji. Witamina D w zdrowej diecie oraz jej dodatkowa podaż w postaci suplementu jest kluczowa do zachowania dobrego stanu zdrowia.

Witamina D a słońce i zdrowa dieta

Terminem “witamina D” określa się dwa związki: ergokalcyferol (wit. D2) występujący w roślinach i grzybach. Drugim związkiem jest cholekalcyferol (wit. D3), który występuje  w produktach pochodzenia zwierzęcego. Ponadto powstaje ona w wyniku syntezy skórnej pod wpływem promieniowania ultrafioletowego. Zarówno witamina D2 jak i D3 nie jest aktywna biologicznie. Aby ją zyskać, witaminy te muszą dopiero przejść w organizmie szereg przemian biochemicznych. Aktywna forma wit. D jest tak ważna, ponieważ bierze udział nie tylko w prawidłowej mineralizacji kośćca. Jest szereg dowodów na to, że jej niedobór wpływa na występowanie cukrzycy, reumatoidalnego zapalanie stawów, nieswoistego zapalenia jelit. Niedobór witaminy D powiązany jest też z chorobami autoimmunologicznymi i nowotworowymi. Dlatego witamina D w zdrowej diecie, suplementacja oraz racjonalna ekspozycja skóry na promieniowanie UV są tak ważne dla zachowania zdrowia.

 

Witamina D w zdrowej diecie

Źródła witaminy D

Jedną z przyczyn niedoboru witaminy D jest jej niedostateczna podaż w diecie. Tym bardziej, że nie znajduje się ona w zbyt wielu produktach. Powyżej 100IU/100g występuje w maśle, jajach, grzybach oraz w wątrobie. Najlepszym źródłem witaminy D są tłuste ryby (jest jej ok. 1000IU/100g). Przykładem takich ryb jest śledź i makrela.  Dzieciom warto podawać tran, który jest nie tylko cennym źródłem witaminy D, ale także nienasyconych kwasów tłuszczowych. Z kolei na tran powinny uważać kobiety powyżej 50. roku życia (czyli te, które są w grupie ryzyka wystąpienia osteoporozy). Dlaczego? Otóż tran jednocześnie zwiera duże ilości witaminy A. Ta z kolei w dawce powyżej 1500IU dziennie (ze wszystkich źródeł pokarmowych) blokuje receptory odpowiedzialne za wykorzystanie witaminy D. A co za tym idzie, może zwiększyć ryzyko złamań kości.

Witamina D w zdrowej diecie  a suplementacja

Nawet stosując zdrową, zbilansowaną dietą ciężko pokryć zapotrzebowanie na wit. D. Przykładowo należałoby każdego dnia spożywać np. 100g węgorza, co z wielu przyczyn może być niewykonalne. Promieniowanie słoneczne też nie zapewni wystarczającej syntezy witaminy D. Chociażby dlatego, że w okresie jesienno-zimowym ekspozycja skóry na słońce jest znacząco ograniczona. Dlatego też warto rozważyć suplementację tej witaminy.

Badania profilaktyczne witaminy D

Regularna kontrola i utrzymywanie właściwego poziomu witaminy D3 (również dzięki ewentualnej suplementacji) jest elementem profilaktyki chorób układu krążenia, otyłości, cukrzycy czy też chorób skóry. Może także zmniejszać podatność na infekcje wirusowe i bakteryjne. Dlatego też tak ważne są systematyczne badania. W przypadku kontroli witaminy D w organizmie, zalecane jest wykonanie zestawu badań Pakiet D3.  Pozwoli on na kompleksowe sprawdzenie nie tylko poziomu witaminy D w organizmie, ale także kilku innych parametrów, które są z nią ściśle powiązane. Te badania możesz wykonać w najbliższym punkcie pobrań. Istnieje również możliwość ich realizacji w Łodzi, gdzie nasze laboratorium działa pod nazwą Laboratorium Medyczne badaj.to.

Witamina D w zdrowej diecie

Czy ta strona była pomocna?

Kliknij na gwiazdki, aby ocenić!

Średnia ocena: 3.7 / 5. Liczba ocen: 15

Bądź pierwszą osobą, która oceni tą stronę.